کد مطلب:46682
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:64
آيه 27 سوره مباركه بقره و آيات 30 تا 34 داراي كدام نكته و اسرار علمي است؟
در آيه مباركه 27 برخي از صفات فاسقان، مانند نقض عهد الهي ذكر شده است. بين خداوند و انسانها پيماني است كه برخي به آن وفا دارند و برخي آن را نقض ميكنند. مراد از عهد الهي همان دين و احكام و قوانين مذهبي است و خداوند چنين پيماني را از راه عقل و وحي گرفته است، يعني احكام و قوانين دين و شريعت، همان چيزي است كه از طريق وحي آمده و عقل آن را تأييد ميكند.
نكته مهم در اين آيه شريفه آن است كه اين آيه از پيمان انسانها با خدا خبر ميدهد كه همه انسانها با خداي خود عهد بستهاند كه موحد و خداشناس باشند و از هواي نفس و شيطان پيروي نكنند چنانكه در قرآن فرمود: آيا با شما عهد نكردم اي فرزندان آدم كه شيطان را نپرستيد كه او براي شما دشمن آشكار است؟! اين يس (36) آيه 60.
عهد و پيمان ميتواند مطلق پيمانهاي الهي باشد، خواه آنچه در فطرت است و خواه پيامبر آن را بيان كرده است.
عهد الهي بدين صورت از انسان گرفته شده كه خداوند در عمق روح و باطن سرشت انسان، شعور مخصوص و نيروهاي ويژهاي قرار داده كه از طريق هدايت آن ميتواند راه راست را پيدا كند و از شيطان و هواي نفس پيروي ننمايد، نيز به دعوت رهبران الهي پاسخ مثبت داده و خود را با آنها هماهنگ سازد.
عبدالله جوادي آملي، تسنيم، ج 2، ص 544؛ تفسير نمونه، ج 1، ص 153.
آيه 30 سرآغاز آيات ده گانهاي است كه جايگاه انسان را در نظام احسن آفرينش تعيين ميكند. هم دلالت دارد كه انسان از استعداد خاصي در زمينه معرفت حقايق برخوردار است، و هم موقعيت فرشتگان در ارتباط با انسان و عدم استعداد و قابليت آنان براي خلافت الهي روشن ميسازد. در اين آيات رسماً مسئله رهبري و خلافت انسان را تشريح ميكند، و موقعيت معنوي او را كه شايسته اين همه مواهب است، روشن ميسازد. اگر مقصود شما از علم، علوم تجربي و مربوط به پيدايش انسان و... است، اين مسئله ميان مفسران، مورد اختلاف است و آيات صراحتاً بر مسئله مسلّم علمي، دلالت ندارد، اگر چه بعضي از مفسران از آيه 30، وجود انسانهاي اوليه قبل از آدمعليهالسلام را از سخن فرشتگان استنباط كردهاند.
براي اطلاع بيشتر ميتوانيد به كتابهاي تفسير از جمله تفسير نمونه، ج اول ص 171 به بعد مراجعه فرماييد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.